Sei strategie per preparare dirigenti scolastici capaci
mercoledì 16 gennaio 2008, a caura di Norberto Bobbio
Mentoring for principals during their first years on the job, once a relative rarity, is now required by half the nation’s states – a major advance from a long-standing "sink-or-swim" attitude toward new school leaders and a belated sign of recognition of the role that well-prepared principals can play in lifting student achievement. But an analysis of this new trend by Wallace Foundation concludes that too often, many such programs are not yet tailored to develop principals capable of driving better teaching and learning in their schools – and shaking up the status quo when necessary. Getting Principal Mentoring Right: Lessons from the Field, features close-up looks at mentoring programs in two school districts – Jefferson County Public Schools, and New York City through its NYC Leadership Academy – that have put particular emphasis on getting mentoring right, with varying degrees of success to date. Based on its analysis, the report proposes several "quality guidelines" that might be broadly useful to states and districts either thinking about adopting new programs or improving existing ones.
La Wallace Foundation negli Stati Uniti promuove ricerche sui leadeers scolastici, sulla loro formazione, sui risultati che si conseguono con i programmi di sostegno concepiti per i dirigenti. Presentiamo qui due rapporti di ricerca realizzati uno dal Southern Regional Educational Board per conto della Wallace Foundation [1] ed il secondo dalla stessa Wallace Foundation [2]
I risultati di questi studi combaciano: i programmi di sostegno e di formazione dei dirigenti in servizio scolastici fanno acqua per svariati motivi, tra i quali si citano i seguenti:
Se pensiamo alle iniziative prese in Italia per formare i dirigenti , possiamo supporre che la situazione denunciata dalle ricerche USA si riproduca anche al di qua dell’Atlantico: sprechi , obiettivi errati, risultati fatiscenti: questo l’esito delle iniziative finora promosse.
Le due ricerche sfociano nella proposta di sei strategie per migliorare i sostegno dei dirigenti ed in particolare per rendere sensata la loro formazione in servizio:
I due documenti sono allegati i calce.
[1] "Good Principals Are the Key to Successful Schools: Six Strategies to Prepare More Good Principals",
[2] A Wallace Perspective: Getting Principal Mentoring Right: Lessons from the Field, MArch 2007