Ricerca: la scelta della scuola statale nel mondo


The Globalisation of School Choice?

La libertà di scelta della scuola

Sito Norberto Bottani   -  Thursday, 24 July 2008 /

 

In Italia si sono smantellati i bacini d’utenza una decina d’anni fa senza nessuna polemica, senza nessun dibattito, quindi con una decisione che si potrebbe dire bi-partisan, tranne che non è stata presa in modo esplicito. Lo si è fatto come se fosse una decisione logica, che si imponesse di per sé. Infatti, rarissime sono ancora ora le ricerche sulle conseguenze di questa decisione, almeno dal punto di vista della segregazione scolastica.

Altrove, una decisione simile è in genere oggetto di un dibattito politico che oppone la sinistra e la destra oppure che è trasversale alle varie sensibilità politiche. Questo è il caso in Francia, dove il governo attuale ha deciso di attuare una moderata libertà di scelta delle scuole.

In altri sistemi scolastici dove la competizione tra scuole è stata decretata da un decennio, si sono raccolti molti dati che permettono di misurare le conseguenze di questo tipo d’organizzazione della scolarizzazione.

Il libro offre un’ analisi comparata sul piano mondiale di questo movimento.

 

OXFORD STUDIES IN COMPARATIVE EDUCATION

The Globalisation of School Choice?

Edited by MARTIN FORSEY, SCOTT DAVIES, GEOFFREY WALFORD

2008 paperback 252 pages US$56.00 ISBN 978-1-873927-12-0

 

‘Which school should I choose for my child?’ For many parents, this question is one of the most important of their lives. ‘School choice’ is a slogan being voiced around the globe, conjuring images of a marketplace with an abundance of educational options. Those promoting educational choice also promise equality, social advantage, autonomy, and self-expression to families. But what does this globalisation of school choice actually look like on the ground? This collection brings together educationalists, anthropologists, and sociologists who use a rich array of empirical data to understand the complex realities of school choice across a range of political and social settings: in Argentina, Australia, Canada, China, England, India, Israel, Japan, Singapore, Tanzania, and the United States. Together they show that, while the language of school choice has spread globally, it has done so unevenly across and within nations, and is always interpreted through local social and historical contexts. Neo-liberal policy initiatives are re-shaping education systems in many nations, but in complex and varied ways. This collection shows that rather than eliminating equity concerns, they re-embed them within new frameworks of choice and accountability. This is an important book for those interested in comparative education, as well as the sociology and politics of schooling.

 

 

 
Salva Segnala Stampa Esci Home